Otonom Sürüş Nedir ?

Otonom Sürüş Nedir ?

1. Otonom sürüş nedir?
Kısmen müdahale ya da tamamen müdahale etmeden sürüş yapma imkanı sunan otonom sürüş araçta yer alan kamera, GPS, radar vb. donanımlar sayesinde yazılımların senkronize çalışarak hareket etmesini sağlar.

2. Otonom sürüşün 6 farklı seviyesi vardır.
  • 0. seviye : Otomatik sistem uyarılar verir ve anlık olarak müdahale edebilir ancak sürekli araç kontrolüne sahip değildir.

  • 1. seviye otonom sürüş: Yarı otonom sürüşün başlangıcıdır. Kullanıcının direksiyon, gaz ve frene genellikle kendisinin müdahale etmesi gerekiyor. Şerit takip asistanları gibi bazı özel asistan teknolojileri bu kategoridedir.


3. Kalan yarı otonom olan seviyeler...

  • 2. seviye otonom sürüş: Cruise Control (hız sabitleyici) gibi sistemlerin dahil edildiği sistemde belirli parametreler sürücü tarafından belirleniyor ve araç bunu uyguluyor.

  • 3. seviye otonom sürüş: Yarı otonomun son seviyesidir. Bu seviyede araçlar, trafikte yer alan diğer araçlara göre hareket edebiliyor ama güvenlik için sürücünün belirli sürelerde direksiyona dokunması veya gaz ya da fren gibi pedallara basması gerekiyor.


4. Tam otonom seviyelerinin detayları ise şöyle;

  • 4. seviye otonom sürüş: Araç, özel donanımlar ve yazılımlar sayesinde kendi kendine hareket edebilse de güvenlik için bazı durumlarda sürücünün de araca müdahale etmesi gerekebiliyor. Bu nedenle de araçta direksiyon, fren ve gaz pedalı gibi parçalar yer alıyor. 

  • 5. seviye otonom sürüş: Tamamen sürücü müdahalesi olmadan hareket edebiliyor. Araç, içinde yolcu olmadan da telefon gibi başka bir aygıtla herhangi bir yerden başka bir yere gönderilebiliyor.


5. Aracın farklı yerlerinde bulunan çeşitli sensörler sayesinde çevrelerinin bir haritasını oluşturur.
5. Aracın farklı yerlerinde bulunan çeşitli sensörler sayesinde çevrelerinin bir haritasını oluşturur.

Kameralar trafik ışıklarını algılar, yol işaretlerini okur, diğer araçları takip eder ve yayaları tarayarak görüntülemeden sorumludur. 

Radar sensörleri radyo dalgalarıyla aracın çevresindeki nesnelerin mesafesi, yönü ve hızı hakkında bilgi elde eder ve araçların konumunu izler. 

Lidar sensörleri coğrafi verileri toplayarak mesafeleri ölçmek, yol kenarlarını algılamak ve şerit işaretlerini belirlemek için aracın çevresinden ışık atımlarını yansıtır.


6. Gelişmiş donanım ve yazılımlardan elde edilen gerçek zamanlı duyusal verilerin işlenmesiyle çalışır.

Destekleyici sensörler nesne algılama için kullanılan ultrasonik sensörlerin yanı sıra aracın süratini de ölçen donanımları içerir.

Otonom araçların beyni olan bilgisayarlı ölçümleme sistemlerinin sensör verilerini etkili bir şekilde işler ve gerçek zamanlı bir ara yüz oluştururlar.

7. Otonom arabalar ne gibi faydalar sağlayabilir?
  • Trafik sıkışıklığını ve manuel kullanımda oluşabilecek olası sorunların veya kazaların önüne geçebilir. 

  • Araç, yakıt ve altyapı açısından taşıma maliyetlerini yarı yarıya oranda azaltabilir.

  • Ortak araç kullanımını yaygınlaştırabilir ve bununla beraber park sorunun önüne geçilebilir.

8. Otonom otomobillerin CO2 emisyonlarını önemli ölçüde düşürme potansiyeli var!

Otonom araçların aynı anda benimsenmeleri halinde araç otomasyonu, araç elektrifikasyonu ve araç paylaşımı gibi durumların söz konusu olacağı uzmanlar tarafından düşünülüyor. Ayrıca bu durum da kentsel CO2 emisyonlarını dünya çapında %80 oranında azaltmaya yarayacaktır.

9. Yakın gelecekte bizleri çok daha farklı ve yaşamı iyileştirmeye yönelik çalışmaların beklediğini söyleyebiliriz.

9. Yakın gelecekte bizleri çok daha farklı ve yaşamı iyileştirmeye yönelik çalışmaların beklediğini söyleyebiliriz.
Türkiye'de özel bir şirket tarafından ilk otonom sürüş denemeleri 2021 yılında 'seviye 2' olarak yapılmıştı. Ayrıca Yerli araç TOGG ile birlikte de 'seviye 3'ün kullanıma sunulması planlandığı söylentiler arasında.

Whatsapp Telefon